top of page

Náš příběh

Každá věc má svůj příběh a rozhodli jsme jej sdílet zde, abychom si ušetřili čas při našich osobních setkáních vysvětlováním souvislostí, proč jsme zrovna teď tady a proč to děláme takové, jaké to teď je. 

Když jsem před více jak pěti lety opustil po skoro dvou desítkách let svět korporace, měl jsem plno možností, co všechno dělat dál.

 

Vždy mě zajímaly nové trendy z oblasti plateb. Historicky si pamatuji, jak někdy na přelomu tisíciletí jsme si ve Wincor Nixdorf plánovali jak někdy kolem roku 2010 už nebude možné investovat tolik do výroby „plechových krabic“, které slouží jen pro výběr hotovosti. Také jsme tomu podřídily veškerý náš budoucí vývoj a zahájili jsme plno projektů právě v oblasti bezhotovostních plateb.

 

Přes vytvoření centrální platební brány nazvané PMG, která řídila více jak 50% bankomatové sítě v České republice a skoro až 70% sítě integrovaných platebních terminálů to celé vyvrcholilo tím, že na přelomu dekády jsme se pustili do zásadního úkolu –> vyrobit první platební terminál na světě, který již nebude muset mít fyzickou PIN klávesnici.

Mirek_Steve_Reinhard.png

Díky velkolepému projektu s Commonwealth Bank v Austrálii vznikl unikátní terminál Albert. První platební terminál s dotykovou pinovou klávesnicí na světě s operačním systémem Android. Byla to celkem velká výzva, která byla zakončena velkým úspěchem a vyvrcholila k vytvoření samostatné společnosti AEVI.

Foto: Hackfest Berlin 2015, Miroslav Pekárek, Steve Wozniak, Reinhard Rabenstein

Létali jsme s tím téměř po celém světě. Vše plynulo velice dobře, objednávky se jen hrnuly a my se připravovali na další výzvy. 

A zároveň jsme AEVI začali nabízet investorům, protože bez nových peněz to skutečně nešlo a zároveň jsme museli mít stále na paměti, že jsme byli stále součástí velké korporace vyrábějící hlavně ty plechové krabice na výdej a příjem peněz. 

Mezitím se nám podařilo zasáhnout trh v Evropě a vybudovat silný nástroj pro správu všech možných typů plateb. Tým se exponenciálně rozšiřoval a nám to dávalo jasný signál, že to celé děláme velmi dobře. K již existujícím zákazníkům jako TESCO, REWE, Lidl, Kaufland se přidaly velké petrolejářské společnosti prakticky z celého světa (Shell, TOTAL, Chevron, Galp, TEXACO, BP, …).

 

V té době jsme byli středem pozornosti, zajímali nás nové výhledy a zároveň vznikalo plno nových platebních iniciativ. Z toho mého dnešního pohledu to byla především „PSDdvojka“, která mne od samého počátku lákala, ale vzhledem k rozsáhlosti všech činností nebyl moc prostor se tomu věnovat.

 

Postupně přibývalo hodně politiky v korporaci a byla jen otázka času, co se stane.

A stalo se. Po okupaci Krymu a uvalení sankcí v kombinaci změn chování čínské vlády vůči mezinárodním investorům bylo stále obtížnější vydržet v neustálém růstu investic do nových technologií. V té době možná viděno jako rozumné, došlo k logickému spojení s dalším hráčem vyrábějící další plechové krabice na výdej bankovek.

 

Pro mě to znamenalo se rozhodnout, zda zůstat ještě ve větší korporaci anebo prostě zkusit něco nového. Zvolil jsem volbu číslo 2 bez jakéhokoliv tušení, co to všechno pro mě znamená nejenom profesně, ale především i osobně.

 

Začal jsem se věnovat novým trendům právě v oblasti PSD2. Základem práce bylo v prvé řadě získat licenci na PISP a AISP služby. To v podmínkách nově vznikajících regulací nebylo vůbec jednoduché, ale po téměř 3,5 letech se to podařilo. Nicméně to přišlo stále do prostřední fáze katastrofické pandemie, kdy prakticky ze dne na den se museli zavřít veškeré prodejny a z potenciálních našich zákazníků se stali čekající subjekty na podporu od státu.

 

Ale i tak jsme nezaháleli. Vytvořili jsme na základě našich širokých zkušeností z dob AEVI a Android terminálů všechny potřebné komponenty a uzavřeli je do rozumně fungujícího celku inteligentních platebních terminálů.

Mezitím se postupně norma PSD2 uplatnila i pro banky na samotné platby kartou a než bychom museli učit všechny klienty, jak používat druhý faktor autentifikace –> tak to i trh s kartami udělal prakticky za nás a na to jsme také spoléhali.

 

Tu licenci jsme nakonec dostali. Čekala nás jen samá pozitiva. Pak přišel 24.únor a svět se úplně změnil. Bylo jasné, že i nás to muselo ovlivnit a ovlivnilo. Ale i tak jsme všechno ustáli. Dokončili jsme rozhraní pro české a slovenské banky, dokončili částečnou edukaci dalších společností jako jsou další výrobci platebních terminálů a teď už zbývalo tomu dát další impuls.

 

Ve svých úvahách jsme pochopitelně nemohli ignorovat další trendy na trhu a především ty nejsilnější hráče jako jsou platební společnosti VISA nebo Mastercard. A tak naše inspirace byla především vzata z toho, co dnes na trhu je a vytvořili jsme spojení obou světů: svět platící kartou a svět platící přímo z účtu na účet. Pochopitelně nezapomínáme ani na hotovost, protože jak již několikrát zaznělo „Cash nikdy nespí“

 

A tak vzniká nový příběh. one-click –> one-pay –> one-nation.

Zde je celý příběh z října 2022 formou záznamu z conference cardsession 2022.

Planeta PaMaGar

A kdy vznikla planeta PaMaGar? Ta vznikla již v roce v roce 2010. Jednalo se o pohádkový příběh, ryzí fikce, jak bude platební svět fungovat za 100 let na virtuální planetě, kterou jsem přednesl na konferenci cardforum v Karlových Varech na jaře 2010.  

PaMaGar_Dobývání Vermíru.jpeg

Tento příběh jsme oživili o 11 let později a využíváme jej vždy, kdy se zamýšlíme o budoucnosti. Tentokrát jsme se vraceli několikrát tam a zpět. Ať už do roku 1972, kdy v té době začínající zpěvák David Bowie složil píseň "Život na Marsu" a svět měl kromě jiného i plnou hlavu Apolla a jejich cest na měsíc, nebo naopak se nyní díváme do blízké budoucnosti. 

 

Stejně tak jako i dnes jsme po 50 letech opět blízko k pokračování dobývání vesmíru, tak i my v rámci nových platebních řešení se snažíme dobýt další metu navazující na úspěchy produktů kolem PMG. 

Záznam části našeho příběhu. 

Novodobý "nefiktivní" příběh můžete zhlédnout na záznamu z jednotlivých trochu netradičních přednášek, které v posledních 2 letech chronologicky vznikaly a je pouze na Vás, zda se chcete stát jeho součástí. 

Cardforum (květen 2021):

Život během Covidu-19 a vývoj eShopu a komplexního systému řízení platebních terminálů

Cardforum (květen 2022):

Život po Covidu hledání nových výzev a příprava na využití digitální identity

Cardsession (říjen 2021):

Žívot na planetě a čekání na budoucnost.

Cardsession (říjen 2022):

one click –> one pay –> one nation

bottom of page